4890852_instagram_jpeg81d3fdebc0e0818a2a43d41548545998

Mijn meest gelezen post ever gaat over het gebruik van Pinterest foto’s op je eigen website. Lees hem hier terug. Hoe zit het met foto’s op Instagram?

COMMUNITY GUIDELINES

Instagram heeft community guidelines. De korte versie vermeldt:

“We want Instagram to continue to be an authentic and safe place for inspiration and expression. Help us foster this community. Post only your own photos and videos and always follow the law. Respect everyone on Instagram, don’t spam people or post nudity.”

Ook Instagram legt de verantwoordelijkheid voor het uploaden van foto’s bij haar gebruikers: de gebruiker is verantwoordelijk voor de afbeelding die op Instagram wordt geplaatst. De community guidelines benadrukken het al: post alleen eigen foto’s en video’s of foto’s en video’s waarvan de gebruiker het recht heeft om ze te delen. Daarnaast moet altijd de wet worden gevolgd. Dit kan zien op intellectuele eigendomsrechten, maar ook op het vermelden van gesponsorde content.

LICENTIE VOOR GEBRUIK

“Instagram does not claim ownership of any Content that you post on or through the Service. Instead, you hereby grant to Instagram a non-exclusive, fully paid and royalty-free, transferable, sub-licensable, worldwide license to use the Content that you post on or through the Service, subject to the Service’s Privacy Policy, available here http://instagram.com/legal/privacy/

Foto’s die eenmaal zijn gepost op Instagram, zijn te gebruiken door Instagram. Maar de rechten blijven bij degene die de foto of video op Instagram heeft geplaatst. Een licentie houdt dus in dat de rechthebbende van de foto ook rechthebbende blijft na het uploaden op Instagram.

USER CONTENT

Onder ‘User Content’ verstaat Instagram content, inclusief foto’s, comments en andere materialen. Instagram verzamelt deze User Content en kan deze delen met groepsmaatschappijen.

Instagram geeft aan dat wanneer een gebruiker User Content deelt met het publiek, deze content door anderen gedeeld kan worden. Alhoewel Instagram, in tegenstelling tot Pinterest, Twitter en Facebook, niet voorziet in een deel-optie.

Is een gebruiker van mening dat zijn of haar auteursrecht is geschonden, kan hij daarvan melding doen bij Instagram. Dat kan hier (Eng.).

COMMERCIEEL GEBRUIK

Die licentie aan Instagram houdt niet in dat jij de foto’s die op Instagram staan zomaar zonder toestemming voor je eigen website of webshop kunt gebruiken. Of dat je deze zonder bronvermelding op je eigen website kan plaatsen. Er kan nog steeds een (auteurs-)recht op deze afbeeldingen rusten. Je mag ze ook niet aanpassen; het zwart-wit maken van een foto ontslaat je niet van bovenstaande verplichtingen.

BEELD GEBRUIKEN VOOR EIGEN WEBSITE?

Foto’s en video’s van gebruikers op Instagram zijn niet zomaar te gebruiken op je eigen Instagram of op een andere website. Ook niet wanneer je de rechthebbende credits geeft of een bronvermelding opneemt. Wil je er dus zeker van zijn dat je de foto of de video mag gebruiken, vraag dan toestemming aan de rechthebbende.

Imke.

2 gedachten over “Kan ik Instagram foto’s gebruiken op mijn website?

  1. Beste Imke,

    Ik zet met regelmaat wel eens leuke ( kunst) foto’s of plaatjes (spreuken) van Pinterest op mijn Instagram (account) Ik heb daar verder ook geen commerciële bedoelingen mee. Bovendien plaats ik het meestal ook met bronvermelding van wie het (werk) is. Is dit nu wel wettelijk toegestaan, of toch niet. Mij is het namelijk nog niet écht duidelijk of hier dan toch auteursrecht op rust, en de verantwoordelijkheid (ondanks die bronvermelding) toch dan nog bij mij ligt.
    Ik hoor graag van je.

    Met vriendelijke groet,
    Martin Oosterwijk

    Like

    1. Dag Martin, leuke vraag! Een goede ook, want het auteursrecht maar ook de gebruiksvoorwaarden van de platformen gelden hier. Op basis van het auteursrecht heb je toestemming nodig om een werk te gebruiken, ofwel heb je een licentie nodig om de content te gebruiken. En daar zit het hem in het beleid van Pinterest: gebruikers geven met het plaatsen van content een licentie zodat de content bewaard, opnieuw gepost en gedeeld kan worden. Daar zit ook de kracht van Pinterest: dat andere gebruikers content op hun prikbord kunnen bewaren en delen met andere gebruikers.
      De licentie geldt echter alleen voor het platform Pinterest, en dus niet voor hergebruik via Instagram. Een licentie heb je dus niet.
      Er rust dus toch auteursrecht op en daarmee ligt de verantwoordelijkheid voor het hebben van toestemming (of in ieder geval een juiste bronvermelding) bij jou. En vaak is die onduidelijk wanneer content via Pinterest komt. Verwijzing naar Pinterest als bron is overigens geen juiste bronvermelding.

      Ik weet natuurlijk niet wat voor content je precies post op Instagram: spreuken zijn meestal niet auteursrechtelijk beschermd. Of in het geval van een Loesje uitspraak, om er maar eentje te noemen, zal ‘Loesje’ zelf alleen maar gebaat zijn bij hergebruik want daar vaart de populariteit uiteindelijk op. Bovendien is de bron dan ook makkelijk te zien en te benoemen. Je mag dan niet het welbekende ‘Loesje’ er af knippen en doen alsof het werk van jezelf is.

      Kunst is misschien weer wel beschermd. Tenzij het ouder is dan 70 jaar na de dood van de maker.

      Kan je iets met bovenstaande uitleg? Overigens heb ik je instagram volgens mij gevonden, en lijkt mij er prima uit zien zonder al te veel risico? Ik zie veel bekende afbeeldingen (met bronvermelding?). En die quotes zijn zo algemeen, daar kan in mijn ogen haast geen auteursrecht op rusten.

      Hartelijke groet,

      Imke
      ps. mijn uitleg gelieve niet publiceren 😉

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s