bora-bora-3023437_1920.jpg

Belvilla is door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de vingers getikt vanwege onjuiste prijsvermelding. En niet zomaar op de vingers getikt: 325.000 Euro boete. Omdat consumenten niet voor de vermelde vanaf-prijs een vakantiehuisje konden boeken én in de boekingsflow nog met onverwachte, maar verplichte kosten werden geconfronteerd. Wat is dan de juiste manier van prijsvermelden?

Onvermijdbare kosten

Kosten die onvermijdbaar zijn, dat wil zeggen: die er áltijd nog bijkomen, moeten verplicht in de prijs worden opgenomen. Het mag niet zo zijn dat een bungalow die gepresenteerd wordt voor €1000,00, éigenlijk €1250,00 kost doordat er verplichte schoonmaakkosten worden gerekend. Die schoonmaakkosten zijn dan gewoon onderdeel van de prijs voor de bungalow. De gehele prijs moet dan worden weergegeven in je uitingen, zoals de nieuwsbrief, de website, maar ook advertenties op Facebook. Een juiste prijsvermelding geldt ook voor wederverkopers.

Een consument moet de website kunnen verlaten voor de prijs waarmee geadverteerd wordt.

En boekingskosten* dan?

Worden producten of diensten, bijvoorbeeld tickets, aangeboden per persoon, dan moeten eventuele handlings- en of boekingskosten bij de prijs opgeteld zijn. Een consument mag niet verleid worden met een ticketprijs die uiteindelijk toch €1,50 hoger blijkt te zijn per ticket, doordat er in het einde van de flow nog reserveringskosten worden gerekend. Kiest de consument voor een extra optie, bijvoorbeeld het laten opsturen van de tickets, dan mag daar wel een fee voor worden gerekend. Maar ook weer alleen als de normale flow is dat de tickets per e-mail worden geleverd. Is thuissturen de enige optie, moet dit bij de prijs zijn inbegrepen.

*boekingskosten, handlingskosten, reserveringskosten: de termen komen uiteindelijk op hetzelfde neer en doen niet af aan de regels voor een juiste prijsvermelding

Prijstransparantie

In 2016 en 2017 stond de ‘online consument’ al hoog op de agenda van de ACM. 2018 is direct begonnen met een (hoge) boete. De ACM wil concurrentie- en consumentenproblemen op internet voorkomen. Consumenten moeten goed geïnformeerd worden en aanbiedingen van verschillende partijen kunnen vergelijken. Daarom is een juiste vanaf-prijs zo belangrijk: want komen er tijdens het boeken nog een hoop kosten bij, dan heeft de consument de prijzen wellicht niet goed kunnen vergelijken. Misschien had de consument wel voor een ander aanbod gekozen, wanneer de bijkomende kosten vooraf duidelijker waren geweest.

Conclusie

Er is in 2016 en 2017 veel aandacht besteed aan prijstransparantie en de eerste boetes zijn nu uitgedeeld. Als aanbieder van online aanbod dien je een vanaf-prijs aan te bieden waarvoor het ook daadwerkelijk mogelijk is dat aanbod te kopen. Onvermijdbare kosten dienen bij de vanaf-prijs te worden opgenomen. Doe je dit niet, riskeer je een hoge boete.

Imke.

Bronnen

https://www.acm.nl/nl/publicaties/boete-voor-belvilla-voor-misleidende-prijsvermelding

https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/17416/Online-aanbieders-van-tickets-moeten-onvermijdbare-kosten-opnemen-in-prijs

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/prijzen-vermelden/prijsvermelding-concert–theater–en-festivalkaartjes-

https://www.acm.nl/nl/publicaties/prijzen-van-online-tickets-nu-inclusief-onvermijdbare-kosten-dankzij-actie-acm

Een gedachte over “Boete ACM voor Belvilla voor misleidende prijsvermelding

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s