Er zijn nog veel meer manieren om je product onder de aandacht te brengen. Gisteren schreef ik over een vlog, maar bekender is wellicht de ‘share, like and win’- actie via Facebook.
Snelle likes
Het lijkt misschien een goedkope en snelle manier om veel likes te krijgen, maar een winactie is aan regels onderhevig. Kansspelen mogen in Nederland niet zonder vergunning worden gehouden, maar omdat ieder bedrijf zijn producten wel eens via een leuke actie wil promoten, zijn er speciale regels opgesteld. Eerder schreef ik al over deze Promotionele kansspelen.
Maar mag het wel?
Facebook heeft echter ook haar regels en een ‘share, like and win’-actie is helemaal niet toegestaan. Dit kan je lezen in de promotion guidelines :
Promoties mogen worden beheerd op pagina’s of in Facebook-apps. Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties (bijvoorbeeld: (“deel op je tijdlijn om mee te doen” of “deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen” is bijvoorbeeld niet toegestaan).
Verder dien je duidelijk aan te geven dat de promotie op geen enkele manier is gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Facebook of is geassocieerd met Facebook (E.2).
Win win
Facebook beschermt haar gebruikers dus tegen spam op de tijdlijn, zodat niet iedere like voor een gratis keuken of fiets op de tijdlijn voorbijkomt. En uiteraard heeft Facebook liever dat er door bedrijven geadverteerd wordt via betaalde pagina’s of advertenties. Win win.
Imke.
Een gedachte over “Share, Like & Win”