Nieuwsbrief: single of double opt-in?

shutterstock_116666242Zodra je je nieuwsbriefbestand gaat opbouwen kom je de termen single en double opt-in tegen. Wat betekenen deze termen en wat is het verschil precies? Is een single opt-in toegestaan en mag je op basis daarvan je nieuwsbrief versturen?

Toestemming

Een opt-in is de toestemming van een ontvanger om een nieuwsbrief te ontvangen. Zonder opt-in is het niet toegestaan om mailings te verzenden en valt de mailing onder de noemer spam. Een optin moet voldoen aan de vereisten van vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming:

  • Specifiek: Waarvoor geeft de ontvanger toestemming?
  • Geïnformeerd: Wie stuurt de nieuwsbrief? Hoe vaak wordt de nieuwsbrief verstuurd?
  • Vrij: kan betekenen dat de ontvanger zelf kenbaar heeft gemaakt toestemming te geven. Een bepaling in de algemene voorwaarden is niet voldoende.

Verschillen single en double

Een single opt-in houdt in dat de toestemming bestaat uit bijvoorbeeld het achterlaten van een emailadres door de ontvanger. Dit emailadres wordt verder niet meer bij de ontvanger geverifieerd. Een double opt-in betekent dat de toestemming bij de ontvanger is gecontroleerd. Dit kan bijvoorbeeld door een bevestigingsmail te versturen na aanmelding. Klikt de ontvanger op de meegestuurde link, is de toestemming bevestigd. Het is niet voldoende om een toestemmingsvakje toe te voegen bij het invullen van het emailadres.

Double of single?

Om te voorkomen dat je nieuwsbrief als spam wordt aangemerkt, moet je kunnen bewijzen dat de ontvanger (vooraf) toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van de nieuwsbrief. Bij een single opt-in schuilt het gevaar dat iemand het emailadres van een ander kan opgeven. Je kunt de bevestiging dan minder makkelijk bewijzen dan bij een double opt-in.

Overige voorwaarden

Welke keuze je ook maakt om aan het vereiste van voorafgaande toestemming te voldoen, stuur je nieuwsbrief altijd vanuit je werkelijke identiteit. Het noemen van een alias of pseudoniem is niet toegestaan. Zorg daarnaast ook altijd voor een opt-out mogelijkheid. Dat wil zeggen voorzie je nieuwsbrief van een link waar de ontvanger zich uit kan schrijven.

Zie ook de website van de Autoriteit Consument en Markt voor de Regels voor verzenders van e-mailberichten 

Tegen welke moeilijkheden loop jij aan bij het versturen van een nieuwsbrief?

Imke.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s