Online prijzen winnen, we hebben er allemaal wel eens aan meegedaan. Daarnaast een leuke manier om je website te promoten en om nieuwe klanten kennis te laten maken met je product. In ruil voor gegevens maken deelnemers kans op het nieuwste kookboek, een yogamat of fototoestel. Hoe organiseer je dit op de juiste manier?
Kansspel?
Een spel is een kansspel als spelers een prijs kunnen winnen en geen invloed hebben op het spel. Loterijen, sportprijsvragen en casinospellen zoals roulette en poker zijn kansspelen. De overheid heeft hier regels aan verbonden en er dient een vergunning voor te worden aangevraagd. Om ter promotie van bijvoorbeeld je website ook een prijsvraag uit te kunnen schrijven, zijn er uitzonderingen gemaakt voor (kleine) promotionele kansspelen.
Promotionele kansspelen
Om een promotioneel kansspel te organiseren heb je geen vergunning nodig. Wel moet je je houden aan de voorwaarden uit de ‘Gedragscode promotionele kansspelen 2014’. Hier moet je o.a. aan voldoen:
- Wat wordt gepromoot? Duidelijk moet zijn om welk product, dienst of organisatie het gaat
- Er mogen geen kosten worden berekend voor deelname
- De aanwijzing van de winnaar moet onpartijdig zijn
- Er moeten algemene spelvoorwaarden zijn, waar onder andere een omschrijving in staat van de prijzen en hun waarde en waar in vermeld staat waar de deelnemer een klacht kan indienen
- De totale waarde van de prijzen mag €100.000 euro per jaar bedragen
- Per product, dienst of organisatie mag je eenmaal per jaar een promotioneel kansspel organiseren
Een kansspel met prijzen met een totale waarde van €4500 is een klein promotioneel kansspel. Hiervoor zijn de regels iets soepeler en je mag deze onbeperkt organiseren.
Verzamelen persoonsgegevens
Het is niet toegestaan om een (klein) promotioneel kansspel te organiseren met als enige reden het ophalen van persoonsgegevens. Maak daarom altijd duidelijk ter promotie waarvan het spel georganiseerd wordt en laat je deelnemers een vraag beantwoorden. Trek uit de juiste inzendingen een winnaar.
Verplichte aanmelding voor de nieuwsbrief
Hoe wil je met je deelnemers omgaan? Het is niet toegestaan om bij deelname een aanmelding voor je nieuwsbrief verplicht te stellen. Maar ook niet zo netjes, toch? Voor mij altijd een reden om niet mee te doen aan de prijsvraag of loterij.
Imke.
Een gedachte over “Promotioneel kansspel?”